Sunday, August 28, 2011

bersyukur

assalamualaikum ..

ni saja nak berkongsi pendapat mengenai gambar kartun yang bagi saya ia perlu direnung-renungkan oleh kita..apa korang boleh ungkapkan dengan situasi gambar nih ? pertama sekali, kita patut bersyukur kepada Ilahi kerana diberi rezeki yang melimpah ruah ke atas kita..bukan itu saja, kita juga dapat hidup di negara yang aman dan damai..cuba kita lihat orang berada di luar negara yang hidup dalam kesusahan dan kemiskinan, bayangkan kita berada di tempat mereka..apa yang kita rasa ? jawapannya mestilah perit yang teramat sangat..mana tak nya, mereka hanya bergantung pada bekalan makanan yang diberikan oleh negara-negara yang prihatin..jika makanan tersebut habis, alamatnya mereka mati dalam kebuluran..

Di malaysia, kita patut bersyukur sebab tak alami macam mereka..tambahan dalam bulan puasa nih, pelbagai jenis makanan dijual di bazar-bazar ramadan..masa nak membeli juadah berbuka tu, ingat ! beli hanya yang nak dimakan saja dan jangan ikut nafsu..memang tak dinafikan bila pergi bazar kita jadi rambang mata , tengok macam-macam jenis makanan..bulan puasa kan bulan untuk menahan diri..hehe..

apapun, kita berpesan-pesanlah kepada kebaikan..jangan terlalu boros semata-mata nak beli makanan yang banyak..kita tak salah nak beli makanan yang sedap tapi mestilah jadi pembeli yang bijak supaya tak membazir..membazirkan amalan syaitan :D akhir kata, terima kasih sebab sudi baca dan kalau boleh komen-komen la yea..mungkin ada perkara yang kita boleh kongsi bersama demi kebaikan bersama :D





2 comments:

  1. betul tu,
    kita ni, kna blajar bsyukur.
    ish3,
    :'>
    selamat hari raya.

    ReplyDelete
  2. along:gengkai da story..
    ACHIK:ceritaku...
    tiru along nmpak..haha..

    ReplyDelete